torsdag 18 januari 2018

En piss i Mississippi

Vid ett besök i pissoaren härom dagen stötte Skeppsgossen på en av de djupsinniga klimatnarrar som befolkar Narrskeppet. Narren kände igen mig och började predika om den kommande klimatkatastrofen som numera är enbart Donald Trumps fel i och med att han struntade i Parisöverenskommelsen.
Sak samma, vad den här narren ville upplysa en stackars luttrad Skeppsgosse om är att den smältande isen och de likaledes smältande glaciärerna tillför världshaven så mycket extra vatten att havsbottnarna börjar sjunka under tyngden. Det förklarar enligt honom att vi misstagit oss på hur mycket havsytan egentligen stiger med de ödesdigra konsekvenser ett sådant misstag kan få.
Idag får man ju inte ta någon utsaga för given och på min fråga var han läst detta svarade han att det minnsann var framstående forskare i Holland som tagit fram en modell som inte bara förklarar hur havsbottnen sjunker utan också den smältande isens bidrag till detta. Under de senaste 20 åren, förklarade denne upplyste narr, har havsbottnen sjunkit med i genomsnitt 0,13 mm per år. Det innebär att haven nu har blivit 2,5 mm djupare. Och eftersom haven omfattar 70 procent av jordens yta är detta ett mycket större problem än många anar.
Jag frågade den vattenskadade narren hur haven kunde både stiga och sjunka på en gång, något som väl var emot naturlagarna. Kan det inte vara så att haven stiger med några millimeter därför att den elastiska havsbottnen med åren blivit mindre elastisk? Förresten kan man väl också fråga sig vad som är så galet med att havsbottnen sjunker?
Där skiljdes våra vägar och när jag åter klättrade upp i min utkik tänkte jag: Hur kan någon inbilla sig att en skvätt extra vatten kan trycka ner hela jordskorpan på detta förfärliga vis? 
Det vi bör oroa oss över är att haven stiger därför att så många miljödårar står och pissar på sig för att skapa panik hos folk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar