tisdag 7 november 2017

Mysterieklubben, frimurarorden och konspirationsteorierna


Under ett långt liv som Skeppsgosse och publicist har jag självklart missat många chanser att vinna ära och berömmelse. Jag har till exempel kunnat vara tv-ankare, chefredaktör för Året Runt, mormon, kommunist, rotarybroder och frimurare...

Det är just om frimurarna denna essä ska handla eller ”Illuminati” som man numera säger på nätet. Om du inte har riktigt klart för dig vad dessa illuminati sysslar med  under sina hemliga möten kan jag avslöja att de slaktar spädbarn, dricker deras blod och offrar dem till Djävulen. Det har de gemensamt med judarna enligt gammal tradition. Låter det troligt?  

Under större delen av sitt liv har Skeppsgossen smålett åt allt vad hemliga ordenssällskap heter och mest betraktat dem som glyttiga upptåg. En gång var jag själv ordförande i Mysterieklubben, iklädd vitt lakan och toppmössa modell stjärngosse, och som ordförandeklubba hade jag ett lårben av en ko. Tyvärr var det inte renkokat, utan efter en halv sommar luktade det lik i möteslokalen på vår vind och därmed upplöstes såväl klubb som märgben.

Min förste redaktionschef var frimurare. Men det fick jag inte veta förrän många år senare. Oavsett vad han var så åt han inte spädbarn och var en rakt igenom vänlig, vänfast och fin människa.

Med så goda erfarenheter av frimurarna är det mig en gåta att denna oskyldiga orden anses stå bakom New World Order och en massa andra påhitt som florerar på nätet. Jag kan för mitt liv inte förstå alla kopplingar till Bilderberg-gruppen, sionismen, Rotschild och Pyke. Är det månne min barndoms Mysterieklubb som fått globala efterföljare?

Senast jag hörde talas om frimurarnas hemliga ritualer var när jag lyssnade till en intervju med Sveriges mest stupida konspirationsteoretiker, en man som heter Kristoffer Hell. Han driver sajten Blushift.nu. Den är full av förintelseförnekelse, judehat och NWO-gallimatias. Nåväl, i intervjun utpekar denne Hell särskilt familjen Rotschild som genom sin kontroll över världens bankväsen påstås styra alla politiska beslut. Det har den gjort ända sedan 1700-talet, då anfäderna nästlade sig in i de olika kungahusen med det enda syftet att på sikt – alltså om ett antal hundra år då inte ens en Rotschild kunde ha den blekaste aning om hur världen skulle se ut – skapa en ny världsordning där alla självständiga stater upphörde att vara självständiga och i stället underkastade storfinansen.

När jag läser sådant kan jag inte låta bli att tänka på hur illa mitt gamla koben luktade.

Ett verktyg att uppnå denna globalism är alltså frimurarna. Skeppsgossen veterligt har frimurarorden trots sina pojkbokslöjliga och hemliga ceremonier mest varit ett sällskap för självbespegling och goda middagar, inte alldeles olikt andra sällskap som Rotary, Odd Fellows etc. Numera är ju också medlemsförteckningarna offentliga och Skeppsgossen har hittat en och annan gammal vän där. Enligt ett reportage från Malmös frimurarloge är syftet att ”utveckla medlemmarna som människor där barmhärtighet och hederlighet är viktiga bitar”. Och i likhet med t.ex. Rotary så skänker man pengar till behövande och välgörenhet.

Om en medlem uppför sig väl kan han stiga i rang, och i samband med detta blir frimuraren ifråga invigd i en ny hemlighet, ibland liggande i en öppen kista med ett lakan över sig . På en sajt (med en text som förmodligen är översatt från engelska) heter det:

”För närvarande kan de flesta av dessa hemligheter ganska lätt hittas på Internet, men de är fortfarande okända för allmänheten. Det handlar om ämnen såsom antigravitation och dess tekniker, fri energi, tekniker för tankekontroll, Universum, stargates, utomjordiskt liv, hur döden kan "erövras" (reinkarnera utan att gå till himlen), och ljudtekniker som kan göra materian icke-solid eller viktlös. Frimurarna brukade vara riktiga murare som använde dessa tekniker. Dessa är samma tekniker som utomjordingarna använde när de byggde pyramiderna och andra megalitiska monument.”

På sätt och vis får väl frimurarna skylla sig själva ifall de i vuxen ålder tror att Jesus kunde gå på vattnet...

Enligt amerikanen Michael Barkun – som forskat i konspirationsteorier – är det framför allt tre faktorer som får människor att anamma sådana teorier:

”För det första påstår sig konspirationsteorierna förklara vad vetenskapliga analyser inte kan. De tycks bringa reda i en värld som ter sig förvirrad. För det andra gör de det på ett tilltalande enkelt sätt, genom att dela upp världen i ljusets krafter och mörkrets krafter. Allt ont i världen kan spåras tillbaka till en enda källa, konspiratorerna och deras hantlangare. Och för det tredje presenteras konspirationsteorierna som en speciell, hemlig kunskap som andra inte besitter eller kan uppskatta. För konspirationsteoretikerna är massan en hjärntvättad fårskock, medan de själva är stolta över att de lyckats avslöja komplotterna.”

Som tidigare ordförande i Mysterieklubben tänker jag nu fortsätta att gräva lite i det stinkande träsk som dessa dårar älskar att vistas i. Jag får väl hålla för näsan då och då som jag gjorde som pojke varje gång jag klubbade ett beslut.





      

1 kommentar: