fredag 13 juli 2018

Melonskallarnas sammansvärjning



För storföretagen gäller det att plocka poäng hos melonskallarna genom att reagera på larmen om klimat och annat som numera duggar tätt i cyberrymden. Kaffekedjan Starbucks har nu meddelat att det är slut med sugrören av plast för deras del. I stället tänker man i fortsättningen använda sugrör av papper eller andra komposterbara material.  Halleluja!

Sådana här infantila åtgärder går hem hos den infantila amerikanska allmänheten, skriver bloggaren Julie Gunlock i en frän artikel. I den räknar hon upp en rad andra vansinnigheter som de stora företagen annonserat i samma syfte. Ett företag i frukostflingbranschen har t.ex. avlägsnat GMO-ingredienser från en av sina blandningar i förhoppning om att kunna sälja kruskan till anti-GMO-maffian (som väl ändå aldrig köper deras produkter). “Varför tar ni inte bort GMO-modfierade ingredienser i alla era blandningar när ni kan göra det i en av dem?” frågade maffians representanter med all rätt. Sedan återgick allt till det vanliga.

Julie Gunlock berättar också om ett soppföretag (Skeppsgossen gissar på vilket men har inga belägg för det) som minskade mängden salt i alla sina soppor för tillfredsställa saltskallarna, trots att företaget redan erbjöd ett sortiment med soppor med låg salthalt. Försäljningen av de sistnämnda hade dock gått dåligt eftersom normala människor vill ha smak på maten.

Ännu ett exempel är den lille gröne mannen som en stor amerikansk kedja marknadsförde – men bara på produkter som maffian betecknade som hälsosamma. Då ville samma aktivister att butikerna i kedjan skulle ta bort alla produkter som inte hade gjort sig förtjänta av den lille gröne mannen och där stod kedjan med sin tvättade hals.  Det är som med muslimerna – ger du dem ett lillfinger så vill de snart ha hela handen.

Sedan har vi snabbmatskedjan, skriver Julie Gunlock, som tog bort leksakerna i sina Happy Meals för att gå de överviktiga barnens stödtrupper till mötes. I stället fick ungarna tio pommes frites att leka med! Skeppsgossen kan förstå att detta inte var säskilt populärt och resultatet blev att överviktiga föräldrar köpte vanliga menyer som innehöll  fler kalorier till sina överviktiga barn.

Vad de stora aktörerna tror sig vinna på sådana här åtgärder är väl en  förbättrad image. Men någon lösning på det egentliga problemen innebär de definitivt inte.

Ta exempelvis nedsmutsningen av haven som i och för sig enligt Skeppsgossens mening är överdriven men ändå på en del håll en realitet därför att folk inte har vett att hålla snyggt omkring sig. Till och med FN har ju sagt att det är ett problem som bara kan lösas genom förbättrad sophantering i framför allt utvecklingsländerna.

Till detta vill Skeppsgossen lägga att Sverige i likhet med Storbritannien och Kalifornien tydligen anser sig tillhöra dessa senare med tanke på de planerade eller genomförda insatserna mot sugrör och plastmuggar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar