söndag 25 februari 2018

Vindkraftsvindel i Norrbotten


Med den svenska fjällvärlden som vacker fond driver bygdepolitiker och internationella skojare ett miljardspel om vindkraften i Norrbotten. Till en del har det uppmärksammats i lokalpressen men Sverige är fortfarande långt och nyheterna norr ifrån flyger inte direkt med blixtens hastighet ner till Kungliga Huvudstaden. Där är man ju upptagen av sina egna skumraskaffärer så varför bry sig om vad som händer i övre Norrland? Skeppsgossen har via en god vän fått ta del av några turer i svindleriet, som även omfattar skogsköp och planering av nya gruvor utan hänsyn till den grundlagsskyddade äganderätten. I den här betraktelsen koncentrerar jag mig dock på den meningslösa vindkraften.

En av dem som tjänar storkovan på vindkraft är Mikael Lindmark. Han är vd  i Blaiken vindkraftverk, en gemensam satsning mellan Skellefteå Kraft och Fortum om totalt 99 vindkraftverk. Den invigdes 2017 och kostade totalt 3,3 miljarder kronor. Samme Lindmark har senare utsetts till projektledare för den omdiskuterade batterifabriken Northvolt.

Nu ser det ut som Northvolt äntligen blir av och som att bygget kan starta i maj, tack vare en snabbexpediering av kommunen. Lyckan tycks vara fullkomlig på alla håll – ”Sverige är ju ett lågprisland när det gäller energi” som en av inblandade uttryckt saken. Vilket knappast förklaras av de vanvettiga satsningarna på vindenergi...

Lite grums döljer sig dock i bottenslammet hos Northvolt. I slutet av förra året meddelades att företaget har tecknat ett avtal på 100 miljoner kronor med vindkraftbolaget Vestas. På kort sikt behöver Northvolt få in en miljard, men på lång sikt hela 40 miljarder svenska kronor. Företaget har cirka 60 anställda i Stockholm och har personalkostnader på fem miljoner kronor i månaden...

Så fram med ”storkamforan”, Svensson, för här behövs ett rejält tillskott av skattemedel.
   
En internationell bilskojare med fingrarna i denna syltburk är Elon Musk. En av hans tidigare anställda, Peter Carlsson, har fått Europeiska investeringsbanken att gå in med motsvarande 520 miljoner kronor och Svenska Energimyndigheten har också beslutat att skjuta till 146 miljoner kronor i batteriprojektet… Även lastbilsjätten Scania investerar cirka 100 miljoner kronor i Northvolt, enligt  pressen. Skeppsgossen gissar att svenska skattebetalare gärna skänker en slant i den bössan också.

Från invigningen av Blaiken - hurra vad vi är bra!

Tillbaka till vindkraften. Enercon öppnar t.ex. nu projekt Ersträsk med 77 verk, som enligt Piteå Tidning legat i malpåse. ”I mars ska de första torndelarna rulla in i området. I månadsskiftet april-maj planeras de första lyften. I juni-juli ska de första turbinerna vara driftsatta. Under året ska 26 vindkraftverk vara på plats och igång. Nästa år tänker Enercon resa resterande 51 för att fullborda målet om 77 verk.”

Arbete utlovas i minut och parti för lokalbefolkningen - förutom monteringen som ska ske med hjälp av utländsk arbetskraft (så där försvann åtskilliga arbetstillfällen). Entreprenören BDX har kört på som vanligt, uppges det. Tidigare har det, via källor och media, framkommit att det varit svårigheter med betalningen till BDX. Om de nu har fått alla skulder reglerade framgår inte. I mars anländer torndelar från Emden i norra Tyskland till hamnen i Haraholmen varifrån de ska transporteras på allmän väg in till vindkraftparken. En ny transformatorstation ska sättas upp på Arvidsjaurs kommungräns i norra gränsen av det 1 x 5 mil stora industriområdet i Markbygden. Kommunen har nekat till denna placering intill skyddade naturområden men har givetvis blivit överkörd. ”Den nya transformatorn är beställd från Svenska Kraftnät och kommer att anlända om cirka två år. Det sker under vintertid för att dra nytta av tjälen i backen för den extremt tunga transporten.”

En ortsbo kommenterar: ”I år har vi en snömängd som bara funnits 3 ggr på över 70 år, enligt de som var med då. Den förväntade avsmältningen av snön kommer inte att ske över så lång tid som den har ackumulerats och de smala asfaltvägar som torndelarna ska transporteras på har inte en vägkropp anpassad för detta, i all synnerhet inte om våren. Dessutom kan man inte beställa bra tjälföre ett par år i förväg.”

Ett ”testcenter” för vindkraft ska det också bli vid Uljabuoda vindkraftpark i Arjeplog. De är statliga RISE som tillsammans med Skellefteå Kraft ska stå för denna etablering. Till Uljabuoda som ligger 780 m ö h och har en genomsnittlig vind på 8,4 m per sek ska internationella vindkraftföretag kunna komma för att testa sin produkter under kalla och isiga förhållanden (Australien har nog redan anmält sitt intresse).

Vad man inte nämner är att de befintliga vindkraftverken på platsen ofta står stilla på grund av nedisning. I lokalpressen sägs att det handlar om i genomsnitt 500 tim per år. Men tidigare rapporter uppger månader av stillestånd och extremt kort livslängd på utrustningen med dyra kranhyror som följd. 

Kommunalrådet Britta Flinkfeldt (S) som är ett av länets högst betalda kommunalråd, är emellertid nöjd. ”Ambitionen med samarbetet är att Uljabuoda ska kunna erbjuda världens vindindustri fullskalig testning, undersökning, verifiering och certifiering av nya generationers vindkraftverk och delsystem som fungerar i kallt klimat.”

Det är fina fraser som vi hört till leda i samband med vindkraften. Däremot ser vi mer sällan rapporter som den som illustreras av bilden här intill och visar hur mycket el vindkraften producerade en dag i februari. ”Det blåser alltid nånstans” är ett mantra i branschen, men det gäller som nämnts inte i Uljabuoda med omnejd. I vindkraftens värld blåser man däremot skattebetalare och elkonsumenter så det står härliga till. 
 
Allt detta för den religiösa tron att man är god, om man minskar på utsläppen av koldioxid. Men fler och fler har förstått att denna inte påverkar klimatet och istället är välgörande för  mänskligheten. Så runt om i landet går vindkraftföretag i konkurs, ofta sådana som ägs av kommuner. När ska väljarna lära sig att politiker inte kan göra affärer. . .


    

1 kommentar:

  1. Ironin är fullkomlig - att förlita sig på djupfrysta vägar när det stora hotet är att det ska bli så varmt att haven kokar.

    SvaraRadera