Så ser det nya narrskeppet ut. |
Nu har “Energy Observer”
börjat sin sexåriga jungfrutur, som ska ta den tidigare tävlingsbåten runt
jorden - utan bränslepåfyllning och utan utsläpp!
Ett 50-tal tekniker har
försett den 30 m långa katamaranen med en kombination av solceller,
vindturbiner och ett vätecellsystem. Sol och vind utnyttjas på dagarna, på
nätterna kopplas bränslecellerna in. Vätet utvinns genom elektrolys av
saltvatten. Kaptenen på “Energy
Observer” säger på hemsidan att fartyget kommer att besöka
50 länder och anlöpa 100-talet hamnar – ”allt för att visa på framtida
lösningar som kan hejda den globala uppvärmningen”.
Ur teknisk synvinkel är
experimentet utan tvekan intressant, lika intressant som det solcelldrivna
flygplanet ”Solar Impulse 2” som efter bl.a. väder- och batteriproblem tog sig runt
jorden på ett år eller de många soldrivna landsvägsfordon som varje år rusat
fram på ökenvägarna i Australien i hastigheter som tangerat 100 km/h. Trots
dessa sensationella tekniska landvinningar finner Skeppsgossen anledning att
ifrågasätta värdet av innovationerna.
Jag skulle vilja kalla
”Energy Observer” för ett narrskepp. Vackert, tekniskt avancerat men absolut onödigt
och onyttigt. I princip klarar det ju inget annat än att gå för egen maskin och
det gjorde till och med Kon-Tiki.
Kan ni tänka er solcellsdrivna
containerfartyg eller kanske isbrytare som är beroende av hur solen står på
himlen och som slutar gå när det skymmer? Hur ska vi någonsin
kunna konstruera elmotorer med de effekter som är nödvändiga för den sortens
fartyg? Ryska atomisbrytaren ”50 Let
Pobedy” utvecklar 60MW (motsvarande 80,500 hk), världens starkaste fartygsmotor
är på 109,000 hk och driver containerfartyget ”Emma Maersk”. Det är inga Green
Peace-kajaker vi talar om.
Att ”Solar Impulse 2” aldrig
heller kan utvecklas till en jumbojet säger sig självt. Och inte ens de
miljönarrar som flyger jorden runt till sina konferenser skulle väl acceptera
en restid på ett år?
Solcellsdriven familjebil |
Alla experiment med solcellsdrivna
bilar visar egentligen bara att man kan få ett fordon på tre eller fyra hjul
att rulla när solen lyser, men på natten kommer samma bil inte en meter framåt för
egen maskin. De flesta av de här fordonen har dessutom bara plats för föraren
som mer eller mindre ligger i dem och den holländska ”familjebil” som
presenterades för några år sedan kan knappast kallas komfortabel.
Har du för övrigt sett
en solcellsdriven lastbil? Som lastar 50 ton timmer? Trodde väl inte det. Inte
ens en liten paketbil med solceller på taket har Skeppsgossen veterligt rullat
på gatorna i någon storstad.
Solcellernas
verkningsgrad brukar anges till ca 25 procent. För att driva de fyra
elmotorerna i ”Solar Impulse 2” på tillsammans ca 40 hk krävdes 17,000
solceller på de 63 m långa vingarna (med en yta på ca 200 m²). Hur många
solceller skulle det behövas för få upp ett passagerarplan av vanlig storlek i
luften? Och hur skulle man överhuvudtaget få plats med dem på vingar och
flygkropp?
Skeppsgossen har alls
inget emot tekniska innovationer, tvärtom. Men när de föds i skuggan av ett
påhittat hot med politiska förtecken och inte ur människans medfödda nyfikenhet
och fantasi, då ger jag inte mycket för dem. Alla de pengar och resurser som
lagts ner på det senaste narrskeppet kunde ha gjort mer nytta för mänskligheten om de satsats på exempelvis
köksspisar till alla de miljoner indier som saknar elektricitet och lagar mat
över rykande eldar med kodynga.
Men det är ju klart – sådana
uppfinningar ger inte alls samma genklang i världsmedia som ett solcellsdrivet
narrskepp med det tjusiga namnet ”Energy Observer”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar