Sveriges största laddplats för elbilar finns i Skåne. |
De gröna och deras röda medlöpare har ju bestämt
att Sveriges bilister ska straffbeskattas ytterligare. Orsaken är inte
bränslebrist – världens överskott av bensin har aldrig varit större. Orsaken är
heller inte utsläppen av växthusgaser – i ett par decennier nu har det inte
skett någon uppvärmning av jorden. Nej, den verkliga orsaken är att Sveriges
kostnader för den vanvettiga invandringspolitiken nu är så höga att staten måste dra in
varenda krona för att bekosta den.
Ett svepskäl som de gröna ihärdigt
fortsätter att klamra sig fast vid är förstås att "vi" måste hejda
klimatförändringarna. De inbillar sig – eller ger sken av att de tror det på fullt
allvar – att ett litet skitland som Sverige kan påverka klimatet genom att hindra medborgarna från att köra bilar
som drivs av bensin eller diesel. Men elbilar kan tillåtas och fortsätta att
subventioneras till "gröna bilisters" och elbilstillverkarnas oförställda glädje.
Sverige är naturligtvis inte ensamt om
övertron på elbilen som framtidens transportmedel. Delstaten Colorado i USA har
till exempel också infört rabatter för elbilsköpare på 5 000 dollar plus de 7 500
dollar som Obama drev igenom. Det betyder att den som köper en elbil i Colorado
får 12 500 dollar i skattereduktion.
Och precis som i Sverige är det bara de
besuttna I storstadsområdena som har råd att köpa en Tesla. Colorados vanliga normalinkomsttagare (med en medelinkomst på 61 000 dollar) får glädja sig åt att betala de bemedlades elbilsinköp med sina skatter. Någon
har räknat ut att elbilskrediten kostade dem 7,6 miljoner dollar 2014. Nu kommer
den enligt Skeppsgossens sagesman att behållas fram till 2017 och då hamnar
totalkostnaden på över 30 miljoner dollar.
Myndigheterna har till och med definierat hur
köpargruppen för elbilar ser ut. Det är personer som tjänar mer än 100 000
dollar om året, har som lägst högskoleutbildning, äger två eller fler fordon och är
i åldern 38-78 år. Om nu dessa höginkomsttagare vill ha en elbil så borde de med andra ord
ha råd att köpa en utan rabatt.
I Colorado finns det idag runt 8 000
elbilar. Genom nu föreslagna direktrabatter vid köpet i stället för skattereduktion
i efterhand hoppas ansvariga kunna öka försäljningen fram till 2021 i bästa
fall med så många som 50 000 nya fordon. Vad det innebär för skattebetalarna i
gemen är lätt att räkna ut. Det är pengar som kunde användas för att förbättra
sjukvård, skolor och vägnät i stället
för att göda de besuttna.
Men Elon Musk gnuggar förstås händerna av
förtjusning inför utsikten att få sälja fler överprissatta Teslor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar