Drax i Yorkshire eldas numera med USA-pellets |
“Förra veckan frågade en person mig varför
nästan alla gröna idéer verkar sluta i fiaskon. Jag svarade: Du kan gott stryka
ett ord i din fråga. Och det är ordet ‘nästan’.”
Den som skriver detta är den brittiske
journalisten Christopher Booker. I tidningen Daily Mail har han gjort en
avslöjande genomgång av de senare årens förödande klimatpolitik i sitt hemland.
Det är en politik som uppvisar många paralleller med den svenska. Därför vill
Skeppsgossen gärna ta upp några av de vansinniga och kostsamma idéer som
realiserats i öriket och som vi svenskar förmodligen också kommer att
konfronteras med.
I Storbritannien har man konverterat en
modernt, effektivt och rent koleldat kraftverk som heter Drax och ligger i
Yorkshire till eldning med pellets. Den årliga pelletsförbrukningen uppgår till
flera miljoner ton per år – och som om det inte vore nog, det ”förnybara”
bränslet skeppas från USA! Där hugger man ner enorma arealer orörd skog som
sedan nyplanteras för att i sinom tid bli vuxna träd som kan ta upp den
koldioxid som pelletseldningen orsakar. Problemet är bara att det kommer att ta
upp till 300 år innan träden växt sig fullstora och att Drax nu släpper ut mer
CO2 än kraftverket gjorde när man eldade
kol.
Skandal, konstaterar Christopher Booker.
En skandal är det också att de gröna på
Nordirland fått igenom ett projekt som går ut på att irländska företag får köpa
pellets för uppvärmning av sina lokaler till subventionerade priser. För varje
100 pund som ett företag betalar subventionerar engelska skattebetalare med 160
pund. Följaktligen eldade man på av bara fasen vinter som sommar ända tills
någon upptäckte att företagen skulle ha kunnat hösta in bidrag med 1 miljard
pund fram till 2020 om slöseriet fått fortsätta. Det ledde till regeringens
fall – i Sverige skulle ett sådant avslöjande på sin höjd ha tvingat en
generaldirektör att avgå med vederbörlig miljonfallskärm.
All pellets importeras inte från Nordamerika
för ännu finns det lite skog kvar i England. Det gör det bland annat i Cheshire.
Där har motsvarigheten till vårt naturvårdsverk tagit initiativet till ett
projekt som går ut på att avskoga hedmarkerna (eller ”återställa” den som
ansvariga föredrar att kalla skövlingen) och samtidigt förse industrin med förnybart
bränsle.
Ett annat fantastiskt projekt understöddes av
Gordon Browns regering. Den satsade 4 miljarder pund på att ta fram teknik som avlägsnade
CO2 från de fossila bränslen som eldades i kraftverken. Gasen var sedan tänkt
att ledas ner till jättemagasin under havsbottnen i Nordsjön. Ett skotskt
kraftverk var det enda som prövade, gjorde av med en miljard pund och
konstaterade att tekniken inte fungerade. Tro nu inte bara att idén är helt
avsomnad – den brittiska regeringen anser fortfarande att något liknande måste
till för att kraftbolagen ska få fortsätta att elda med kol och gas.
Om Skeppsgossen inte minns alldeles fel var
liknande förslag i svang också i Sverige för åtskilliga år sedan, men tack och
lov självdog de åtminstone temporärt, kanske till följd av skottarnas
misslyckande.
I Storbritannien liksom i Sverige och många
andra länder försöker man – som Christopher Booker uttrycker det – ”muta” bilisterna till att övergå till
elbilar. I öriket finns det idag knappt 50 000 elbilar i ett bestånd om totalt
26 miljoner fordon. Subventionerna till dessa 50 000 har hittills uppgått till
50 miljoner pund. Lika fullt räknar den nuvarande regeringen med att 60 procent
av alla bilar på öarna ska vara elektriska inom 13 år.
Det gäller alltså för Tesla och Nissan att
jobba på av bara sjutton enbart för att möta Storbritanniens förväntade efterfrågan.
De storslagna brittiska planerna på
tidvattenkraftverk har Skeppsgossen berört tidigare. De lever fortfarande i det
fördolda även om man inte längre hör så mycket om dem – detsamma gäller ju
experimenten med vågkraft i Västsverige som också tycks ha dött drunkningsdöden.
Men vind- och solkraft har ingen mäktat med
att stoppa varken i Sverige eller Storbritannien. I sistnämnda land har man
enligt Christopher Booker spenderat 52 miljarder pund på dessa installationer.
Den extrakostnad konsumenterna får betala för dem på sina elräkningar uppgår
till 5 miljarder pund per år!
Ändå består vind och sol med bara 14 procent
av den brittiska elproduktionen – när det blåser och när solen skiner. Resten
av tiden skulle landet vara strömlöst om det inte vore för fossilkraftverken.
Storbritannien är det enda land i världen som
lagstiftat om att minska sina kolutsläpp med 80 procent på bara 40 år. Den
svenska klimatlagen kan väl kallas en blek kopia och går bland annat ut på att
koldioxidutsläppen från vägtrafiken ska minska med 70 procent fram till 2030,
”det viktigaste beslut som vår generations politiker kommer att fatta” som
statsminister Stefan Löfvén formulerade förslaget.
Politikerna fortsätter att leva i sin bubbla,
fyllda av självgodhet och till synes obekymrade om vad deras vanvettiga idéer
kostar väljarna. Så kommer det förhoppningsvis en Donald Trump också i något
europeiskt land och sätter stopp för slöseriet med allmänna medel. Det är i
alla fall vad Skeppsgossen önskar där han sitter i sin utkik, och jag tror att
det är många vilseledda väljare som önskar detsamma.
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-4392220/Green-initiatives-disasters-says-Christopher-Booker.html#ixzz4eKBDXwph
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar