En av Skeppsgossens
vänner har uppmärksammat mig på en skum figur som ibland ses stryka omkring i
korridorerna och vifta med listor på företag som han påstår förnekar den
globala uppvärmningen.
Denne märklige herre
tillhör inte forskarvärlden utan tycks driva en privat underrättelsetjänst i
stil med ökända Expo (som i sin tur inspirerats av Stasi, Gestapo och NKVD
m.fl.). Av någon anledning kallar han sin enmansorganisation för ”Solen till
jorden” och vill förmodligen antyda att han tillhör de mest upplysta i
narrarnas värld.
Han tillbringar en stor del av sin tid framför en dator och kartlägger i första hand ”skeptiska”
klimatsajter som Klimatupplysningen och Stockholmsinitiativet. I stället för
att inhämta saklig information på dessa registrerar han vilka företag som
annonserar på sidorna och för upp namnen på dem på sin ”svarta lista”. Sedan
kontaktar han företagen, höjer ett förmanande finger och får dem – enligt egen
uppgift – att ta sitt förnuft till fånga och upphöra med annonseringen.
Så här skriver han på
sin blogg:
”Anti-miljö Listan är en förteckning över kommuner, myndigheter, företag
med flera som just nu annonserar hos miljöförnekelsesidan Stockholmsinitiativet
och klimatupplysningen.se. Stockholmsinitiativet anser att miljöproblemen
är starkt överdrivna och att vi inte riskerar en global uppvärmning. Eftersom
miljöhotet och den globala uppvärmningen är ett större hot än någonsin tidigare
är det desto viktigare att företag och myndigheter föregår med gott exempel och
inte främjar dem som förespråkar att vi inte har något miljöproblem och att
global uppvärmning inte existerar... Genom att få bort annonserna från
Stockholmsinitiativet minskas deras intäkter.”
Den
självutnämnde renhållaren och ”Solen-till-jorden”-agenten har också publicerat
en lista över företag som enligt honom ”svartlistat” de båda klimatsajterna. På den hittar Skeppsgossen bl.a. Coop,
Riksbyggen, Elgiganten och viköperdinbil.se. Därmed tror han sig ha minskat
annonsintäkterna för de båda förhatliga klimatsajterna (som om de skulle vara
beroende av de småpengar annonseringen inbringar).
En annan av
Skeppsgossens vänner ser en fara – dock inte så allvarlig – i att sådana här
figurer får gå lösa på nätet. I förlängningen kan man tänka sig att företag som
inte gör som ”Solen-till-jorden” säger kan få fakturor i den här stilen:
”Stöd klimathotet eller vi fakturerar med följande summor.
Summa för XXXX att betala:
Greenpeace 100tkr
WWF 100tkr
Fossilfree 50 tkr
Jordens vänner 25 tkr
Föräldravrålet 25 tkr
Vi ser fram emot en snabb inbetalning annars gör vår indrivare/isbjörnen hembesök!”
Även om vi ännu kan skratta åt den här sortens initiativ är de ett tecken på den åsiktscensur som växer sig allt starkare i framför allt Västeuropa. Till stor del är det de rödgröna som ligger bakom den. Syftet är ju inte alls att rädda jorden utan att överta kontrollen av människors liv och fösa in dem i en fålla där de tillåts stå och bräka som en fårskock medan miljödiktatorerna styr och ställer som de vill.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar