Med den svenska
fjällvärlden som vacker fond driver bygdepolitiker och internationella skojare
ett miljardspel om vindkraften i Norrbotten. Till en del har det uppmärksammats
i lokalpressen men Sverige är fortfarande långt och nyheterna norr ifrån flyger inte direkt med blixtens hastighet ner
till Kungliga Huvudstaden. Där är man ju upptagen av sina egna skumraskaffärer så
varför bry sig om vad som händer i övre Norrland? Skeppsgossen har via en god vän fått ta del av
några turer i svindleriet, som även omfattar skogsköp och planering av nya
gruvor utan hänsyn till den grundlagsskyddade äganderätten. I den här
betraktelsen koncentrerar jag mig dock på den meningslösa vindkraften.
En av dem som tjänar
storkovan på vindkraft är Mikael
Lindmark. Han är vd i Blaiken
vindkraftverk, en gemensam satsning mellan Skellefteå Kraft och Fortum om
totalt 99 vindkraftverk. Den invigdes 2017 och kostade totalt 3,3 miljarder
kronor. Samme Lindmark har senare utsetts till projektledare för den omdiskuterade
batterifabriken Northvolt.
Nu ser det ut som
Northvolt äntligen blir av och som att bygget kan starta i maj, tack vare en snabbexpediering
av kommunen. Lyckan tycks vara fullkomlig på alla håll – ”Sverige är ju ett
lågprisland när det gäller energi” som en av inblandade uttryckt saken. Vilket
knappast förklaras av de vanvettiga satsningarna på vindenergi...
Lite grums döljer sig
dock i bottenslammet hos Northvolt. I slutet av förra året meddelades att företaget
har tecknat ett avtal på 100 miljoner kronor med vindkraftbolaget Vestas. På
kort sikt behöver Northvolt få in
en miljard, men på lång sikt hela 40 miljarder svenska kronor. Företaget har
cirka 60 anställda i Stockholm och har personalkostnader på fem miljoner kronor
i månaden...
Så fram med
”storkamforan”, Svensson, för här behövs ett rejält tillskott av skattemedel.
En internationell bilskojare
med fingrarna i denna syltburk är Elon Musk. En av hans tidigare anställda,
Peter Carlsson, har fått Europeiska investeringsbanken att gå in med
motsvarande 520 miljoner kronor och Svenska Energimyndigheten har också
beslutat att skjuta till 146 miljoner kronor i batteriprojektet… Även
lastbilsjätten Scania investerar cirka 100 miljoner kronor i Northvolt,
enligt pressen. Skeppsgossen gissar att
svenska skattebetalare gärna skänker en slant i den bössan också.
Från invigningen av Blaiken - hurra vad vi är bra! |
Tillbaka till
vindkraften. Enercon öppnar t.ex. nu projekt Ersträsk med 77 verk, som enligt
Piteå Tidning legat i malpåse. ”I mars ska de första torndelarna rulla in i
området. I månadsskiftet april-maj planeras de första lyften. I juni-juli ska
de första turbinerna vara driftsatta. Under året ska 26 vindkraftverk vara på
plats och igång. Nästa år tänker Enercon resa resterande 51 för att fullborda
målet om 77 verk.”
Arbete utlovas i minut
och parti för lokalbefolkningen - förutom monteringen som ska ske med hjälp av
utländsk arbetskraft (så där försvann åtskilliga arbetstillfällen).
Entreprenören BDX har kört på som vanligt, uppges det. Tidigare har det, via
källor och media, framkommit att det varit svårigheter med betalningen till
BDX. Om de nu har fått alla skulder reglerade framgår inte. I mars anländer
torndelar från Emden i norra Tyskland till hamnen i Haraholmen varifrån de ska
transporteras på allmän väg in till vindkraftparken. En ny transformatorstation
ska sättas upp på Arvidsjaurs kommungräns i norra gränsen av det 1 x 5 mil
stora industriområdet i Markbygden. Kommunen har nekat till denna placering
intill skyddade naturområden men har givetvis blivit överkörd. ”Den nya
transformatorn är beställd från Svenska Kraftnät och kommer att anlända om cirka
två år. Det sker under vintertid för att dra nytta av tjälen i backen för den
extremt tunga transporten.”
En ortsbo kommenterar: ”I
år har vi en snömängd som bara funnits 3 ggr på över 70 år, enligt de som var
med då. Den förväntade avsmältningen av snön kommer inte att ske över så lång
tid som den har ackumulerats och de smala asfaltvägar som torndelarna ska
transporteras på har inte en vägkropp anpassad för detta, i all synnerhet inte
om våren. Dessutom kan man inte beställa bra tjälföre ett par år i förväg.”
Ett ”testcenter” för vindkraft ska det också
bli vid Uljabuoda vindkraftpark i Arjeplog. De är statliga RISE som tillsammans
med Skellefteå Kraft ska stå för denna etablering. Till Uljabuoda som ligger 780
m ö h och har en genomsnittlig vind på 8,4 m per sek ska internationella
vindkraftföretag kunna komma för att testa sin produkter under kalla och isiga
förhållanden (Australien har nog redan anmält sitt intresse).
Vad man inte nämner är
att de befintliga vindkraftverken på platsen ofta står stilla på grund av
nedisning. I lokalpressen sägs att det handlar om i genomsnitt 500 tim per år.
Men tidigare rapporter uppger månader av stillestånd och extremt kort livslängd
på utrustningen med dyra kranhyror som följd.
Kommunalrådet Britta Flinkfeldt (S)
som är ett av länets högst betalda kommunalråd, är emellertid nöjd. ”Ambitionen
med samarbetet är att Uljabuoda ska kunna erbjuda världens vindindustri
fullskalig testning, undersökning, verifiering och certifiering av nya
generationers vindkraftverk och delsystem som fungerar i kallt klimat.”
Det är fina fraser som
vi hört till leda i samband med vindkraften. Däremot ser vi mer sällan
rapporter som den som illustreras av bilden här intill och visar hur mycket el vindkraften producerade en dag i februari. ”Det blåser alltid nånstans” är
ett mantra i branschen, men det gäller som nämnts inte i Uljabuoda med omnejd.
I vindkraftens värld blåser man däremot skattebetalare och elkonsumenter så det står
härliga till.
Allt detta för den
religiösa tron att man är god, om man minskar på utsläppen av koldioxid. Men
fler och fler har förstått att denna inte påverkar klimatet och istället är
välgörande för mänskligheten. Så runt om
i landet går vindkraftföretag i konkurs, ofta sådana som ägs av kommuner. När
ska väljarna lära sig att politiker inte kan göra affärer. . .
Ironin är fullkomlig - att förlita sig på djupfrysta vägar när det stora hotet är att det ska bli så varmt att haven kokar.
SvaraRadera