Aktivisternas pyrrhusseger över Monsanto i Bryssel |
David Zaruk är
professor i Bryssel och riskanalytiker åt EU. På sin mycket läsvärda blogg https://risk-monger.com
har han presenterat en “Lathund för aktivister” som ger goda råd om hur man
lyckas med en tänkt kampanj. Boken innehåller 12 steg för framgång, oavsett hur
idiotiskt ändamålet med kampanjen än är. Skeppsgossen kan inte låta bli att
återge valda delar i svensk översättning.
Hotet om Harmageddon Börja med att identifiera något farligt som vi människor orsakat
och som vi inte längre kan kontrollera. Rädslan inför Harmageddon måste vara
konkret, uppenbar och få fruktansvärda konsekvenser för hela planeten (typ klimatförändringar),
leda till en utdragen och plågsam död för mänskligheten (härdsmälta), en
cancerepidemi (bekämpningsmedel), epidemier som fetma (GMO, snabbmat),
autism (GMO, vacciner) eller allmän bidöd (GMO, bekämpningsmedel) – allt sådant
som leder till en utplåning av mänskligheten. Varning: välj inte ett hot från
något som människor i allmänhet gillar (exempelvis cancer orsakad av
mobiltelefoner, hälsoproblem till följd av utsläpp från bilar, klimatförändringar som
beror av köttindustrin eller magåkommor till följd av kaffedrickande) – väljer
du sådana får du inga donationer och skapar inte panik.
Överhängande hot Förvissa dig om att hotet verkligen kan drabba
människor (särskilt små barn och havande kvinnor) och att det är överhängande. Ordet
”överhängande” behöver dock inte tolkas bokstavligt utan kan användas under
längre tid och får gärna motsägas av nya fakta eller bevis som innebär en
tidsfrist (t.ex. pausen i den globala uppvärmningen, ökningen av
bipopulationen, ökad produktion av spermier, frånvaron av forskning som bevisar
farligheten med GMO...). När din kampanj är grundad på något ologiskt kan det
ta sin tid att få den att verka logisk, men med en bra och känslosam historia
och fortsatt skrämselpropaganda kommer du att vinna till slut (eller få
förnuftiga människor att ge upp och lämna kampanjen... vilket är detsamma som
att vinna).
.
Exemplifiering Hotet måste vara fullt av levande exempel på
drabbade personer. Det är av yttersta vikt att deras berättelser bygger på
känslor som alla kan relatera till. Berättelserna måste ställa Ont mot Gott.
Vem kan t.ex. vara bättre skickad än en havande kvinna att berätta om sin kamp
mot bekämpningsmedel? Med utgångspunkt från hennes och liknande vittnesbörd kan
andra klassens journalister sedan producera ensidesartiklar och korta videor
som betalas av aktivistsamfudet. I videona utmålas forskare och industrifolk som
fruktansvärda lögnare och bedragare, medan Hollywoods A-lag läser speakertexten –
exempelvis Leornardo DiCaprio eller Enmansarmén Arnold... Vem behöver bevis när
man har sådana talesmän för den goda saken?
Lätta lösningar
Att eliminera det påstådda hotet får inte kräva uppoffringar av något slag, utan
lösningarna måste vara enkla och få alla att må bra. Några exempel: vi kan utan
problem gå över till 100 procent förnybar energi redan i morgon; vi kan
framställa giftfri mat åt en växande befolkning om vi bara slutar att slänga så
mycket mat; vi kan behålla våra elektriska bilar, låta lamporna lysa med grön
energi och odla grönsaker på hustaken – det är lätt, smärtfritt och smart.
Breda kampanjer Se till att det valda ämnesområdet breddas och påstås
ha kopplingar till andra kriser i världen. Kemikalier i vår föda orsakar inte
bara sterilitet och cancer, de är också orsaken till den globala fetmaepidemin.
Klimatförändringarna orsakade Syrienkonflikten och flyktingkrisen, och bidöden är
resultatet av bekämpningsmedel, GMO, dieselavgaser och klimatförändringar (men
säg inget om undersökningar som visat på samband med kvalstret Varroa
destructor eller elektromagnetiska fält). Varje informerad aktivist vet att
paraplyorganisationer som ger röst åt hoten har ett enormt genomslag i media
och hos allmänheten, så se till att Greenpeace, WWF, Jordens vänner m.fl kopplas in på ett tidigt stadium.
Vår gemensamma framtid Spela på visionen om en bättre gemensam framtid
och att vi måste ändra vår ohållbara livsstil. Stryk under att det handlar om
våra barns och kommande generationers framtid. För att kunna skapa denna lyckliga
gemensamma framtid måste vi göra oss kvitt allt som har lett fram till det
överhängande katastrofhotet: industrin, kapitalismen och vetenskapen.
En revolution värd att kämpa för Förvandla hotet till en kamp mellan “oss” och
“dem”. Aktivisterna för krig mot storfinansen, korrupta politiker och ett kapitalistiskt
system som håller på att vittra sönder. ”Vi” arbetar för en tredje industriell
revolution utan kapitalism. Sociala media får människor att tro på detta
nonsens. ”Om vi alla inser att de framtida hoten är oacceptabla för andra än
rena dårar”, då blir budskapet trovärdigt.
Stöd forskare som är aktivister Sök upp och mobilisera personer inom vetenskapssamhället som
håller med aktivisterna och se samtidigt till att motståndare misskrediteras
(angrip bidragen, deras motivation och avslöja kopplingar till industrin).
Formeln bör vara: leta upp en forskare som framhåller att det finns områden som
kräver ytterligare stadium och tolka uttalandet som att personen ifråga är
osäker.
Angrip den långsammaste zebran Efter att under många år ha attackerat
storföretagen utan större framgång, har aktivisterna noterat större framgångar
när de gett sig på företag som är direkt beroende av konsumenternas förtroende.
Exempel är Nike, Adidas, Zara och Benetton som gav efter efter för Greenpeaces
Detox-kampanj, som startade 2011. Det går också att angripa storföretagen
inifrån genom att t.ex. köpa aktier i dem. Greenpeace är ju t.ex. aktieägare i flera oljebolag.
Förklara att kampen är vunnen och gå
vidare Varje liten seger måste firas eftersom ingen donerar
några pengar till en förlorare. Många av de här organisationerna har sidor på
sina sajter där man kan se när och var de har lyckats med sina kampanjer. Det är en
del i strategin på vägen mot en bättre värld. När man uppnått ett av sina mål,
måste man hitta på nya – annars har man inte längre något berättigande. Det
bästa exemplet på det är firandet av Parisöverenkommelsen. Den innebär som
bekant ingenting men alla aktivister dansade ändå på gatorna. Om du säger att
din seger är en anka och du presenterar den som en anka och kvackar som en
anka, vem bryr sig då om ifall ankan aldrig kommer att flyga – och dina följare
kommer att stå fast vid åsikten att det är en anka.
David Zaruk avslutar med följande tänkvärda ord:
”Den som följer dessa råd
kommer att lyckas, oavsett hur idiotiskt ämnet för kampanjen än är. Om du är
listig nog i din planering så dumhet inget hinder för framgång "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar