måndag 12 februari 2018

Professorns lathund för gröna aktivister

Aktivisternas pyrrhusseger över Monsanto i Bryssel

David Zaruk är professor i Bryssel och riskanalytiker åt EU. På sin mycket läsvärda blogg https://risk-monger.com har han presenterat en “Lathund för aktivister” som ger goda råd om hur man lyckas med en tänkt kampanj. Boken innehåller 12 steg för framgång, oavsett hur idiotiskt ändamålet med kampanjen än är. Skeppsgossen kan inte låta bli att återge valda delar i svensk översättning.


Hotet om Harmageddon Börja med att identifiera något farligt som vi människor orsakat och som vi inte längre kan kontrollera. Rädslan inför Harmageddon måste vara konkret, uppenbar och få fruktansvärda konsekvenser för hela planeten (typ klimatförändringar), leda till en utdragen och plågsam död för mänskligheten (härdsmälta), en cancerepidemi (bekämpningsmedel), epidemier som fetma (GMO, snabbmat), autism (GMO, vacciner) eller allmän bidöd (GMO, bekämpningsmedel) – allt sådant som leder till en utplåning av mänskligheten. Varning: välj inte ett hot från något som människor i allmänhet gillar (exempelvis cancer orsakad av mobiltelefoner, hälsoproblem till följd  av utsläpp från bilar, klimatförändringar som beror av köttindustrin eller magåkommor till följd av kaffedrickande) – väljer du sådana får du inga donationer och skapar inte panik.
Överhängande hot  Förvissa dig om att hotet verkligen kan drabba människor (särskilt små barn och havande kvinnor) och att det är överhängande. Ordet ”överhängande” behöver dock inte tolkas bokstavligt utan kan användas under längre tid och får gärna motsägas av nya fakta eller bevis som innebär en tidsfrist (t.ex. pausen i den globala uppvärmningen, ökningen av bipopulationen, ökad produktion av spermier, frånvaron av forskning som bevisar farligheten med GMO...). När din kampanj är grundad på något ologiskt kan det ta sin tid att få den att verka logisk, men med en bra och känslosam historia och fortsatt skrämselpropaganda kommer du att vinna till slut (eller få förnuftiga människor att ge upp och lämna kampanjen... vilket är detsamma som att vinna). 
   .
Exemplifiering  Hotet måste vara fullt av levande exempel på drabbade personer. Det är av yttersta vikt att deras berättelser bygger på känslor som alla kan relatera till. Berättelserna måste ställa Ont mot Gott. Vem kan t.ex. vara bättre skickad än en havande kvinna att berätta om sin kamp mot bekämpningsmedel? Med utgångspunkt från hennes och liknande vittnesbörd kan andra klassens journalister sedan producera ensidesartiklar och korta videor som betalas av aktivistsamfudet. I videona utmålas forskare och industrifolk som fruktansvärda lögnare och bedragare,  medan Hollywoods A-lag läser speakertexten – exempelvis Leornardo DiCaprio eller Enmansarmén Arnold... Vem behöver bevis när man har sådana talesmän för den goda saken?

Lätta lösningar  Att eliminera det påstådda hotet får inte kräva uppoffringar av något slag, utan lösningarna måste vara enkla och få alla att må bra. Några exempel: vi kan utan problem gå över till 100 procent förnybar energi redan i morgon; vi kan framställa giftfri mat åt en växande befolkning om vi bara slutar att slänga så mycket mat; vi kan behålla våra elektriska bilar, låta lamporna lysa med grön energi och odla grönsaker på hustaken – det är lätt, smärtfritt och smart. 

Breda kampanjer  Se till att det valda ämnesområdet breddas och påstås ha kopplingar till andra kriser i världen. Kemikalier i vår föda orsakar inte bara sterilitet och cancer, de är också orsaken till den globala fetmaepidemin. Klimatförändringarna orsakade Syrienkonflikten och flyktingkrisen, och bidöden är resultatet av bekämpningsmedel, GMO, dieselavgaser och klimatförändringar (men säg inget om undersökningar som visat på samband med kvalstret Varroa destructor eller elektromagnetiska fält). Varje informerad aktivist vet att paraplyorganisationer som ger röst åt hoten har ett enormt genomslag i media och hos allmänheten, så se till att Greenpeace, WWF, Jordens vänner m.fl  kopplas in på ett tidigt stadium.

Vår gemensamma framtid  Spela på visionen om en bättre gemensam framtid och att vi måste ändra vår ohållbara livsstil. Stryk under att det handlar om våra barns och kommande generationers framtid. För att kunna skapa denna lyckliga gemensamma framtid måste vi göra oss kvitt allt som har lett fram till det överhängande katastrofhotet: industrin, kapitalismen och vetenskapen.

En revolution värd att kämpa för  Förvandla hotet till en kamp mellan “oss” och “dem”. Aktivisterna för krig mot storfinansen, korrupta politiker och ett kapitalistiskt system som håller på att vittra sönder. ”Vi” arbetar för en tredje industriell revolution utan kapitalism. Sociala media får människor att tro på detta nonsens. ”Om vi alla inser att de framtida hoten är oacceptabla för andra än rena dårar”, då blir budskapet trovärdigt.

Stöd forskare som är aktivister Sök upp och mobilisera personer inom vetenskapssamhället som håller med aktivisterna och se samtidigt till att motståndare misskrediteras (angrip bidragen, deras motivation och avslöja kopplingar till industrin). Formeln bör vara: leta upp en forskare som framhåller att det finns områden som kräver ytterligare stadium och tolka uttalandet som att personen ifråga är osäker.

Angrip den långsammaste zebran  Efter att under många år ha attackerat storföretagen utan större framgång, har aktivisterna noterat större framgångar när de gett sig på företag som är direkt beroende av konsumenternas förtroende. Exempel är Nike, Adidas, Zara och Benetton som gav efter efter för Greenpeaces Detox-kampanj, som startade 2011. Det går också att angripa storföretagen inifrån genom att t.ex. köpa aktier i dem. Greenpeace är ju t.ex. aktieägare i flera oljebolag. 

Förklara att kampen är vunnen och gå vidare  Varje liten seger måste firas eftersom ingen donerar några pengar till en förlorare. Många av de här organisationerna har sidor på sina sajter där man kan se när och var de har lyckats med sina kampanjer. Det är en del i strategin på vägen mot en bättre värld. När man uppnått ett av sina mål, måste man hitta på nya – annars har man inte längre något berättigande. Det bästa exemplet på det är firandet av Parisöverenkommelsen. Den innebär som bekant ingenting men alla aktivister dansade ändå på gatorna. Om du säger att din seger är en anka och du presenterar den som en anka och kvackar som en anka, vem bryr sig då om ifall ankan aldrig kommer att flyga – och dina följare kommer att stå fast vid åsikten att det är en anka. 

David Zaruk avslutar med följande tänkvärda ord:
”Den som följer dessa råd kommer att lyckas, oavsett hur idiotiskt ämnet för kampanjen än är. Om du är listig nog i din planering så dumhet inget hinder för framgång "


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar