tisdag 21 februari 2017

Tack vare de gröna fick Europa smutsigare luft


”Mindre än 4/1000-delar av en grad Celsius. Det är hur lite värme som kan sparas ett halvsekel från nu tack vare Europas beslut efter Kyotoprotokollet i slutet på 1990-talet att övergå till dieseldrift för mer än 50 procent av alla nya personbilar.”
Holman W. Jenkins Jr. skriver detta i en krönika i Wall Street Journal och fortsätter: “För detta försumbara resultat har Europa fått en påtagligt smutsigare luft. Vissa dagar har Paris mer smog än Beijing. Forskare anlitade av den brittiska regeringen har uppskattat att tusentals engelsmän varje år dör av ökade mängder kväveoxid i luften och sotpartiklar (även om deras undersökning kan ifrågasättas på vissa punkter).” 
Problemet uppmärksammades när Volkswagen och andra biltillverkare visat sig fiffla med utsläppssiffrorna. Över 70 procent av BMW:s och Daimlers nya bilar hade 2016 dieselmotorer, och en studie har visat att s.k. “Euro 6 Standard”-bilar missar utsläppsmålen med hela 400 procent!

Som många andra vänder sig Holman Jenkins Jr. mot att göra enbart biltillverkarna till syndabockar. Sällan ifrågasätts den gröna agendan eller kompetensen  hos de styrande, som nu tvingar tillverkarna att bygga elbilar som köparna måste mutas att köpa.

Dieselvansinnet är en parallell till alla de andra irrationella beslut som fattats i västvärlden för att ”rädda klimatet”. Obama var en mästare i att slösa  pengar på totalt meningslösa projekt inom den förnybara energins område – projekt som inte kommer att göra minsta skillnad om etthundra år.  

1 kommentar:

  1. Jag är övertygad om att det stora problemet med dieselavgaserna uppstod med introduktionen av de moderna motorerna vars högtrycksinsprutning skapade de extremt fina sotpartiklarna. Dessa var för små för att fångas upp i luftvägarna och kom därför ner i lungorna där de även kunde absorberas av vävnaden och tränga igenom membranen fvb ut i blodomloppet till olika organ.
    Min far hade bussåkeri och verkade från ca 1935 till 1975 i en avgasmiljö bestående av bensin, gengas och främst diesel. Garagen var trånga, utan ventilation och speciellt dieselavgaserna "hängde tungt" där inne. Till råga på allt rökte han cigaretter hela den tiden. Han blev 94 år gammal och dog av allmän ålderdomssvaghet, ingen specifik sjukdom. Han hade flera kollegor i branschen som verkade under samma förhållanden, jag minns inte att någon av dessa blev onormalt kortlivad.
    Rune Öström

    SvaraRadera