”Mindre än 4/1000-delar av en grad Celsius.
Det är hur lite värme som kan sparas ett halvsekel från nu tack vare Europas
beslut efter Kyotoprotokollet i slutet på 1990-talet att övergå till
dieseldrift för mer än 50 procent av alla nya personbilar.”
Holman W. Jenkins Jr. skriver detta i en
krönika i Wall Street Journal och fortsätter: “För detta försumbara resultat
har Europa fått en påtagligt smutsigare luft. Vissa dagar har Paris mer smog än
Beijing. Forskare anlitade av den brittiska regeringen har uppskattat att
tusentals engelsmän varje år dör av ökade mängder kväveoxid i luften och
sotpartiklar (även om deras undersökning kan ifrågasättas på vissa
punkter).”
Problemet
uppmärksammades när Volkswagen och andra biltillverkare visat sig fiffla med
utsläppssiffrorna. Över 70 procent av BMW:s och Daimlers nya bilar hade 2016 dieselmotorer, och en studie har visat att s.k. “Euro 6 Standard”-bilar missar
utsläppsmålen med hela 400 procent!
Som många
andra vänder sig Holman Jenkins Jr. mot att göra enbart biltillverkarna till
syndabockar. Sällan ifrågasätts den gröna agendan eller kompetensen hos de styrande, som nu tvingar tillverkarna
att bygga elbilar som köparna måste mutas att köpa.
Jag är övertygad om att det stora problemet med dieselavgaserna uppstod med introduktionen av de moderna motorerna vars högtrycksinsprutning skapade de extremt fina sotpartiklarna. Dessa var för små för att fångas upp i luftvägarna och kom därför ner i lungorna där de även kunde absorberas av vävnaden och tränga igenom membranen fvb ut i blodomloppet till olika organ.
SvaraRaderaMin far hade bussåkeri och verkade från ca 1935 till 1975 i en avgasmiljö bestående av bensin, gengas och främst diesel. Garagen var trånga, utan ventilation och speciellt dieselavgaserna "hängde tungt" där inne. Till råga på allt rökte han cigaretter hela den tiden. Han blev 94 år gammal och dog av allmän ålderdomssvaghet, ingen specifik sjukdom. Han hade flera kollegor i branschen som verkade under samma förhållanden, jag minns inte att någon av dessa blev onormalt kortlivad.
Rune Öström