För storföretagen gäller det att plocka poäng hos melonskallarna genom att reagera på larmen om klimat och
annat som numera duggar tätt i cyberrymden. Kaffekedjan
Starbucks har nu meddelat att det är slut med sugrören av plast för deras del. I
stället tänker man i fortsättningen använda sugrör av papper eller andra komposterbara
material. Halleluja!
Sådana här infantila
åtgärder går hem hos den infantila amerikanska allmänheten, skriver bloggaren
Julie Gunlock i en frän artikel. I den räknar hon upp en rad andra
vansinnigheter som de stora företagen annonserat i samma syfte. Ett företag i frukostflingbranschen
har t.ex. avlägsnat GMO-ingredienser från
en av sina blandningar i förhoppning om att kunna sälja kruskan till
anti-GMO-maffian (som väl ändå aldrig köper deras produkter). “Varför
tar ni inte bort GMO-modfierade ingredienser i alla era blandningar när ni kan
göra det i en av dem?” frågade maffians representanter med all rätt. Sedan
återgick allt till det vanliga.
Julie
Gunlock berättar också om ett soppföretag (Skeppsgossen gissar på vilket men
har inga belägg för det) som minskade mängden salt i alla sina soppor för tillfredsställa
saltskallarna, trots att företaget redan erbjöd ett sortiment med soppor med
låg salthalt. Försäljningen av de sistnämnda hade dock gått dåligt eftersom
normala människor vill ha smak på maten.
Ännu ett
exempel är den lille gröne mannen som en stor amerikansk kedja marknadsförde –
men bara på produkter som maffian betecknade som hälsosamma. Då ville samma
aktivister att butikerna i kedjan skulle ta bort alla produkter som inte hade gjort
sig förtjänta av den lille gröne mannen och där stod kedjan med sin tvättade
hals. Det är som med muslimerna – ger du
dem ett lillfinger så vill de snart ha hela handen.
Sedan har vi
snabbmatskedjan, skriver Julie Gunlock, som tog bort leksakerna i sina Happy
Meals för att gå de överviktiga barnens stödtrupper till mötes. I stället fick
ungarna tio pommes frites att leka med! Skeppsgossen kan förstå att detta inte
var säskilt populärt och resultatet blev att överviktiga föräldrar köpte vanliga
menyer som innehöll fler kalorier till
sina överviktiga barn.
Vad de stora
aktörerna tror sig vinna på sådana här åtgärder är väl en förbättrad
image. Men någon lösning på det egentliga problemen innebär de definitivt inte.
Ta
exempelvis nedsmutsningen av haven som i och för sig enligt Skeppsgossens
mening är överdriven men ändå på en del håll en realitet därför att folk inte
har vett att hålla snyggt omkring sig. Till och med FN har ju sagt att det är
ett problem som bara kan lösas genom förbättrad sophantering i framför allt utvecklingsländerna.
Till detta
vill Skeppsgossen lägga att Sverige i likhet med Storbritannien och Kalifornien
tydligen anser sig tillhöra dessa senare med tanke på de planerade eller genomförda
insatserna mot sugrör och plastmuggar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar