lördag 23 juni 2018

Ingen isränna runt Nordpolen i sikte

Arktika på varvet i St. Petersburg

För 60 år sedan kunde vi läsa att snart skulle det vara isfritt runt Nordpolen så att fartyg kunde använda Nordvästpassagen året om. Verkligheten ville emellertid något helt annat. Hur Skeppsgossen än spanar från sin utkik ser han inga fartyg i Arktis. Så mycket is som det finns idag däruppe har man för övrigt inte sett på 13 år och enligt meteorologerna kommer det att fortsätta vara kallt och ingen avsmältning att tala om.

Alltså kommer det också framöver att behövas rejäla isbrytare, säger ryssarna som ju vet mer än de flesta om farvattnen kring Nordpolen. Vid det stora varvet  Zavod i St. Petersburg arbetar man nu på tre atomdrivna isbrytare som döpts till Arktika, Sibir och Ural och som ska leverereas 2021. Närmast på tur står Arktika med leveransdatum hösten 2019.
Satsningen till trots kommer de här isbrytarna inte att garantera året runt-trafik till hamnarna i Murmansk och Dudinka. ”För det krävs betydligt större isbrytare”, säger en av de ansvariga för polartrafiken. En sådan jätte finns redan projekterad. Den kallas ”Leader” men blir inte klar att tas i bruk förrän 2027.  Andra källor uppger att det behövs minst nio isbrytare för att kunna hålla farlederna öppna året om.   
De tre nu aktuella isbrytarna är i RS-klassen. Varje fartyg har två reaktorer på 60MW och toppfarten är 22 knop i öppen sjö. Längden är 173 m, djupgåendet 15 m och deplacementet 33,5 ton. Fartygen klarar 2,8 m tjock is vid en fart på 1,5-2 knop. Tanken är att en sådan här isbrytare också ska kunna sättas in i de grunda vattnen vid flodmynningarna . 
Alla som förväntat sig en snabb avsmältning och öppet vatten kring Nordpolen får med andra ord vänta kanske 60 år till. Enligt vad Skeppsgossen sett i sin kikare firar isbjörnarna nu dröjsmålet med ett hejdundrande grillparty.Vem som levererat pingvinen från Antarktis är dock okänt.    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar