Arktika på varvet i St. Petersburg |
För 60 år sedan kunde vi
läsa att snart skulle det vara isfritt runt Nordpolen så att fartyg kunde använda
Nordvästpassagen året om. Verkligheten ville emellertid något helt annat. Hur
Skeppsgossen än spanar från sin utkik ser han inga fartyg i Arktis. Så mycket
is som det finns idag däruppe har man för övrigt inte sett på 13 år och enligt
meteorologerna kommer det att fortsätta vara kallt och ingen avsmältning att tala om.
Alltså kommer det också
framöver att behövas rejäla isbrytare, säger ryssarna som ju vet mer än de
flesta om farvattnen kring Nordpolen. Vid det stora varvet Zavod i St. Petersburg arbetar man nu på tre
atomdrivna isbrytare som döpts till Arktika, Sibir och Ural och som ska
leverereas 2021. Närmast på tur står Arktika med leveransdatum hösten 2019.
Satsningen till trots
kommer de här isbrytarna inte att garantera året runt-trafik till hamnarna i
Murmansk och Dudinka. ”För det krävs betydligt större isbrytare”, säger en av
de ansvariga för polartrafiken. En sådan jätte finns redan projekterad. Den
kallas ”Leader” men blir inte klar att tas i bruk förrän 2027. Andra källor uppger att det behövs minst nio
isbrytare för att kunna hålla farlederna öppna året om.
De tre nu aktuella
isbrytarna är i RS-klassen. Varje fartyg har två reaktorer på 60MW och
toppfarten är 22 knop i öppen sjö. Längden är 173 m, djupgåendet 15 m och
deplacementet 33,5 ton. Fartygen klarar 2,8 m tjock is vid en fart på 1,5-2
knop. Tanken är att en sådan här isbrytare också ska kunna sättas in i de
grunda vattnen vid flodmynningarna .
Alla som förväntat sig
en snabb avsmältning och öppet vatten kring Nordpolen får med andra ord vänta kanske 60 år till. Enligt vad Skeppsgossen sett i sin kikare firar isbjörnarna
nu dröjsmålet med ett hejdundrande grillparty.Vem som levererat pingvinen från
Antarktis är dock okänt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar