Under det fyrverkerisprakande
nyårsfirandet har Skeppsgossen suttit i sin utkik och funderat över
mänsklighetens galenskaper igår och idag. Vansinnet är i princip lika utbrett
år 2018 som det var för ett par årtusenden sedan om vi får tro de gamla
skrifterna, det tycks på något sätt ingå i vårt genetiska arv. Samtidigt finns
det tänkande människor som under lång tid har försökt bevisa att människan i grund
och botten är god och inte ond som vi surpuppor gärna hävdar. En av dem som
analyserat den goda egenskapen ”medlidandet” och dess påstådda rötter i
kristendomen är författarinnan Jillian Becker. Jag hittade följande essä av
henne från 2015 och hoppas att hon av medlidande med en ensam Skeppsgosse inte
anmäler honom för intrång i upphovsrätten. Gör hon det, lovar jag att sluta
känna medlidande med henne!
Tanken att medlidandet utgör
själva grunden för vårt moraliska handlande föddes med Paulus, skriver hon. Det
var Paulus som predikade att hans lärjungar måste ”älska alla”, förlåta dem som
gör dig illa, vända andra kinden till, älska syndaren även om du hatar hans
synder etc.
Den kristne ska känna ödmjukhet och offra sig för andra.
Ditt eget liv har mindre betydelse än andras, dina egna problem är inget värda
jämfört med andras. Först när du inser detta kan du känna lycka.
Paulus idealiska kristna
samhälle var ett samhälle utan allt privat ägande. Dela med dig av allt du har
så att ingen kommer att ha mer än någon annan.
För den kristne är livet på jorden inget annat än en tid
då han eller hon gör sig redo för evigheten. För den kristne är det enda
viktiga det som händer med “själen” efter döden.
Inte att undra på att kristendomen är en martyrskapets kult.
Att följa Kristus innebar att man själv var beredd att bli korsfäst eller dödad
av lejonen på romarnas arenor. En del bar tagelskjortor, andra satt högt uppe
på en pelare i åratal, andra åter dog i strid mot icke-kristna - allt för Jesus Kristus.
Nu väntar domedagen, den yttersta dagen, de utvalda får
leva lyckliga för alltid i det himmelska paradiset intill Guds tron, medan
syndarna eldas upp i helvetet.
Var finner vi en annan ideologi som så förbehållslöst
predikar att vårt moraliska handlande ska styras av medlidande med andra?
Vilken annan ideologi lär oss att inidividens skyldighet är att offra sig själv
och sina egna önskningar och behov till förmån
Var hittar vi heliga texter som förutspår en omvälvande
händelse som förändrar allt och som därefter låter de utvalda leva lyckliga i
all evighet i en perfekt stat under ett allsmäktigt styre, medan de som inte
accepterar detta utestängs, fördöms, straffas och förintas?
Svaret är i kommunismen som den predikas av den store
Karl Marx. Han tillåter ingen annan överhöghet än det kommunistiska partiet. I
stället för domedagen förutsäger han Revolutionen. De troende – de som
kommunistpartiet i nåder låter leva – kommer att få en lycklig tilvaro i en
perfekt kommunistisk stat. Det finns visserligen inga gudomligheter, i stället
talar man om något annat som är större än människans vilja och bestämmer vad som oundvikligen måste hända
– Historien.
Frånsett avsaknaden av gudar är den marxistiska
kommunismens stora inspirationskälla kristendomen, menar Jillian Becker.
Påven Franciskus har sagt att hans omsorg om de fattiga
och hans kritik av det globala ekonomiska systemet inte alls är någon ny och
kommunistinspirerad ideologi utan snarare själva grundstenen för den kristna
tron. Och det har han alldeles rätt i. Kommunismen är inspirerad av
kristendomen och inte tvärtom.
Det är naturligtvis inte moraliskt fel att visa
medlidande. Men att anse att denna maxim urskuldar att människoliv offras för
ett högre ändamål är fruktansvärt. Och där har kristendomen och kommunismen
ytterligare en historisk beröringspunkt, som är lika fruktansvärd i båda
fallen.
Välgörenhet brukar man kalla människokärlek omsatt i
handling. Jag har inget emot det men jag ser det heller inte som en sorts dygd,
skriver Jillian Becker. Det är ingen lösning på fattigdom, bara en förlängning
av den. Jag tror att välgörenhet är att föredra framför kommunism/socialism som
ett medel att omfördela pengar från dem som har tjänat ihop dem till dem som
inte har gjort det. För mig är det privata företagandet alltid viktigare än
statlig kontroll.
Men det är fortfarande orättvist.
Att ge är mycket tillfredsställande för ens ego. Och
tvärtemot vad den kristna dogmen påstår är det inget fel med att vara belåten
med sig själv eller med något man har uträttat. Men att skryta med sin godhet
är motbjudande. Därför bör välgörenhet
bäst utövas mellan två vuxna människor inom hemmets fyra väggar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar